І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
1. Чим відрізняються природні умови долин річок Інд і Ганг?
2. Коли існувала Індська цивілізація? Назвіть свідчення її високого рівня розвитку.
3. Хто такі арії? Як вони потрапили до Індії?
4. Як відбулося заселення долини Гангу?
Завершуючи опитування, вчитель зазначає, що з приходом аріїв починається ведійський період історії Індії. Назва періоду походить від священних індійських текстів — Вед, які є головним джерелом наших знань цієї епохи. У текстах Вед зібрані численні гімни богам і заклинання, які дозволяють нам скласти уявлення про релігію, обряди, суспільне життя, побут і культуру Індії.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Найдавніші культи
Робота за підручником
Прочитати текст параграфа і скласти план розділу параграфа. Оскільки це новий вид роботи для шестикласників, доцільно виконати його під керівництвом вчителя в ході коментованого читання.
План (зразок)
1. Веди — «Книги Знань», які зберігалися в пам’яті народу.
2. Індуїзм — релігія Індії.
3. Священні книги індуїзму.
4. Трійця богів індуїзму.
Опорний конспект
Релігійні вірування Давньої Індії
|
Найдавніша релігія — ведизм
|
|
Священні книги — «Веди» (у перекладі з мови аріїв «веди» — знання)
|
|
Найдавніша з «Вед» — «Рігведа» (Х ст. до н. е.)
|
|
Об’єкти поклоніння — деви
|
|
Основні деви: — Індра (цар богів, влаштовувач миру, володар блискавок); Агні
(бог вогню); Яма (бог смерті)
|
Пізніше вірування — брахманізм.
Поклоніння трьом головним богам:
|
Брахма
|
— бог-творець; зображувався чотириликим і чотирируким
|
|
Вішну
|
– бог-охоронець, на землі перевтілювався у Крішну
|
|
Шива
|
– бог-руйнівник
|
Священні книги — «Брахмани».
Варни і касти
Прочитати в підручнику визначення понять «варни» і «касти». Розглянути схему.

Коментуючи схему, слід звернути увагу на те, що розподіл на варни був віддзеркаленням не тільки суспільного, але й релігійного життя Давньої Індії. Уявлення про варни було тісно пов’язане з вірою у перевтілення: душа людини після її смерті переселяються в тіло іншої істоти. «Успіх» переселення душі й майбутнього втілення залежав від поведінки людини за життя.
Буддизм
Розповідь вчителя супроводжується роботою з ілюстраціями.
Опорний конспект
Буддизм — релігія, названа на честь її творця — Будди.
Справжнє ім’я засновника релігії — Сідхартха Гаутама, або Шак’ямуні, який був принцем племені шак’їв.
Головні принципи буддизму
|
4 благородні істини
|
– існування страждання
|
|
– його причини
|
|
– стан звільнення
|
|
– шлях до нього
|
Шлях до мети — досягнення прояснення (нірвана).
Найважливіші правила поведінки
|
не вбивати нічого живого
|
|
не красти
|
|
не брехати
|
|
не вживати їжу надмірно
|
|
любити весь навколишній світ
|
|
вживати тільки рослинну їжу
|
Культура Давньої Індії
Самостійна робота за завданням
Прочитати текст параграфа і дати відповідь на питання: які галузі культури були найбільш розвинені у Давній Індії?
Опорний конспект
Найважливіші досягнення давньоіндійської культури
|
Література
|
|
«Рігведи»
|
найдавніша збірка ведичних гімнів й заклинань
|
|
«Рамаяна»
|
поетичне оповідання про пригоди принца Рами, що боровся за порятунок своєї дружини
|
|
«Махабхарата»
|
поема про боротьбу між родами Пандавів і Кауравів
|
|
Наукові знання
|
|
Винаходи
|
десяткова система числення;
|
|
цифри, які використовуються до сьогодні;
|
|
цифра «нуль»;
|
|
шахи
|
|
Розвиток медицини, заснованої на використанні лікарських трав
|
|
Архітектура і скульптура
|
|
зведення монументальних споруд
|
|
«Колони Ашоки» зі скульптурними зображеннями (4 леви)
|
|
статуї Будди та інших богів
|
|
кам’яні барельєфи
|
|
храмові споруди
|
Індійська культура помітно вплинула на культуру інших країн та народів.
ІV. Закріплення нових знань
Вчитель перевіряє виконання попереднього завдання. Відповідь на питання може бути записана у зошит.
V. Підсумки уроку
Заключне слово вчителя
1. Релігійне та культурне життя Індії відрізнялося багатством і своєрідністю.
2. Релігією аріїв був індуїзм; священними книгами були «Махабхарата», «Рамаяна» та «Бхагавадгита».
3. У III ст. до н. е. державною релігією Індії був проголошений буддизм.
4. Найважливішою традицією Індії, яка вплинула на суспільне, релігійне і культурне життя, був розподіл на варни і касти.
5. Найбільше розвинулися в Давній Індії література, архітектура, математика, астрономія.
VІ. Домашнє завдання
|